Lundi 5 septembre 2022 à 20h22

Mardi 6 septembre 2022 à 20h22

The Lawes of Love

Ensemble Ground Floor

Mark Padmore · ténor

Alice Julien-Laferrière • violon
Mathilde Vialle • viole de gambe
Elena Andreyev • violoncelle
Etienne Galletier • théorbe
Angelique Mauillon • harpe
Jeanne Jourquin • clavecin

Ground Floor ensemble

The Lawes of Love

Œuvres des frères Henry (1595-1662) et William (1602-1645) Lawes

Dans ce nouveau programme, l’ensemble Ground Floor et le ténor anglais Mark Padmore nous invitent en Angleterre, à la fin de la première moitié du XVIIème siècle, en compagnie de Henry et William Lawes. Ces deux frères surdoués, gentlemen de la cour de Charles 1er, suivent des chemins singuliers : l’aîné, Henry est le favori des « Cavalier Poets » et mettra en musique leurs vers tissés d’une bruissante nature : fleurs, oiseaux, amour – douceurs et tourments – peuplent ses ayres. Le cadet, William, tué par une balle perdue à la bataille de Chester est l’auteur de Consorts exceptionnels par leur densité thématique, leur insolence harmonique, leur contrepoint ingénieux et terriblement hardi. Ground Floor retrouve ici des thèmes qui sont chers à sa curiosité – poésie, nature, philosophie, mathématique : c’est l’époque et le ferment qui verront naître Isaac Newton, dont la loi sur la gravitation universelle changera le regard de l’homme sur le monde et sur lui-même.

Ground Floor a été créé par un groupe de musiciens passionnés de musique et de recherche. Rendre à la musique sa puissance de transformation et d’interrogation – telle est la préoccupation des musiciens de Ground Floor, attachés à faire parler ce répertoire qui répand aujourd’hui encore ses parfums charmants, enivrants, stimulants. Explorer les infinies possibilités qu’offre la basse-continue, cœur battant de la musique des 17e et 18e siècles, en matière d’interprétation et d’instrumentation, expérimenter en s’appuyant tant sur le texte lui-même que sur son contexte (philosophique, littéraire, artistique, historique voire socio-politique) : ainsi Ground Floor cherche-t-il à offrir au public une musique vivante, spontanée, fraîche et pleine de sens.
Ground Floor est un ensemble d’instruments d’accompagnement : soutenir la voix, humaine (ou instrumentale), pour en mettre en lumière le discours, les couleurs, les affects, les actions et passions – par l’échange, l’écoute et la collégialité, et sans jamais oublier l’esprit d’aventure.

Mark Padmore was born in London and studied at King’s College, Cambridge. He has established an international career in opera, concert and recital. His appearances in Bach Passions have gained particular notice, especially his renowned performances as Evangelist in the St Matthew and St John Passions with the Berlin Philharmonic Orchestra and Simon Rattle, staged by Peter Sellars. A highlight of Mark’s 2021/22 season is a residency at Wigmore Hall where he celebrates his relationship with pianists Till Fellner, Imogen Cooper, Mitsuko Uchida and Paul Lewis. He will also appear in recital in Brussels with Simon Lepper, Madrid with Kristian Bezuidenhout and in a six-concert US tour with Mitsuko Uchida. Other appearances in this busy season include a staged Britten War Requiem at the Liceu Barcelona, Evangelist St Matthew Passion at the Bayerische Rundfunk conducted by Simon Rattle, and directing performances of St John Passion with the Orchestra of the Age of the Enlightenment. Mark recently appeared in a new Royal Opera House, Covent Garden production of Britten’s Death in Venice, where his performance was described as a “tour de force” and “exquisite of voice, [presenting] Aschenbach’s physical and spiritual breakdown with extraordinary detail and insight”. Other opera roles have included the leading roles in Harrison Birtwistle The Corridor and The Cure at the Aldeburgh Festival; Captain Vere in Britten Billy Budd and Evangelist in a staging of St Matthew Passion both for Glyndebourne Festival Opera and the world premiere of Tansy Davies Cave with the London Sinfonietta. In concert Mark performs with the world’s leading orchestras. He was Artist in Residence for the 2017/18 Season with the Berlin Philharmonic Orchestra and held a similar position with the Bavarian Radio Symphony Orchestra for 2016/17. His work with the Orchestra of the Age of Enlightenment has involved projects exploring both Bach St John and St Matthew Passions and has attracted worldwide acclaim. His extensive discography includes Beethoven Missa Solemnis and Haydn Die Schöpfung with Bernard Haitink and Bavarian Radio Symphony Orchestra on BR Klassik and Lieder by Beethoven, Haydn and Mozart with Kristian Bezuidenhout for Harmonia Mundi. Other Harmonia Mundi recordings; Schubert cycles with Paul Lewis (Winterreise won the 2010 Gramophone magazine Vocal Award); Schumann Dichterliebe with Kristian Bezuidenhout (2011 Edison Klassiek Award) and Britten Serenade, Nocturne and Finzi Dies Natalis with the Britten Sinfonia (ECHO/Klassik 2013 award). Mark was voted 2016 Vocalist of the Year by Musical America and was awarded an Honorary Doctorate by Kent University in 2014. He was appointed CBE in the 2019 Queens’ Birthday Honours List. Mark is Artistic Director of the St. Endellion Summer Music Festival in Cornwall.